הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

דוור העורך:

איציק ספאם ומונופול דואר הזבל

 

10/07/2004 |   גיליון מספר 60

halemo

 

 

איציק (שם בדוי) הוא בעל חברה למשלוח דואר זבל פרסומי. לחברה של איציק קוראים איציקספאם. איציק הוא מאלה ששולח לנו את המכתבים הפרסומיים לתיבות הדואר האלקטרוניות שלנו. חברות עסקיות רבות פונות אל איציק מכיוון שאיציק הוא הכי זול בשוק. משלוח דואר זבל פרסומי אצל איציקספאם עולה הכי פחות עם עלות שווה לכל כיס.

 

לאיציק יש כמה חברות מתחרות בשוק הדואר זבל הפרסומי. אחת קוראים לה יעקבספאם, השני קוראים לה מוישהספאם, השלישית קוראים לה ספאמוויז'ן. הרביעית קוראים לה ספאם בינלאומי, החמישית קוראים לה מיקרוספאם.

 

שני המתחרות הראשונות, יעקבספאם ומוישהספאם לא מדאיגות את חברת איציקספאם שלנו. התחרות ביניהן הוגנת, אף אחת לא פוגעת בשניה. לכל אחת נתח השוק שלה.

 

אבל, התחרות בין שלושת האחרות לבין איציק היא תחרות קשה. ספאמוויז'ן לא רק שולחת דואר זבל, אלא היא גם ספקית אינטרנט בעצמה. היא מחזיקה שרתי דואר, היא מחזיקה רשימת מנויים ויש לה רשיון ממשרד התקשורת לתת שירותי אינטרנט לכולם ללא הפליה.

 

כמו ספאמוויז'ן, גם חברת ספאם בינלאומי היא ספקית אינטרנט גדולה בישראל. כמו ספאמוויז'ן היא גם מחזיקה ברשיון של משרד התקשורת המאפשר לה לתת שירותי אינטרנט ובהם גם שירותי דואר אלקטרוני לכל מנוי. לכולם. ללא הפליה.

 

חברת מיקרוספאם אינה ספקית אינטרנט, אבל זאת חברה גדולה שמלבד משלוח דואר זבל לדואר החם של מנוייה, היא מחזיקה מאגר של מאות מנויי דואר אלקטרוני בעלי תיבות דואר אלקטרוני על שרתיה. שמועות חזקות טוענות שהיא גם מייצרת מערכות הפעלה למחשבים.

 

חברת ספאמוויז'ן מחתימה את מנוייה על טופס שבו הם מתחייבים לקבל את דואר הזבל של החברה שלה הם משלמים דמי מנוי, ללא בכי וללא נהי. מנוי שלא מקובלים עליו התנאים הללו, שיילך ויחפש את עצמו אצל ספק אינטרנט אחר. רוצה להיות מנוי של ספאמוויז'ן? תסכים לקבל דואר זבל פרסומי.

 

כך גם אצל חברת ספאם בינלאומי.

 

לאחרונה החליטו חברות ספאמוויז'ן וספאם בינלאומי לחסום למנויים שלהן ללא רשות וללא סמכות את אפשרות הקבלה של דואר פרסומי מחברת איציקספאם. אפילו ניסו להחתים אותם על טופס ויתור על זכויות וויתור על תביעה בגין מחדלים של אי הספקת דואר אלקטרוני. רבים מהמנויים כן רוצים לקבל את הדואר הפרסומי מבלי שמישהו שם בהנהלה למעלה יחסום להם את קבלת המכתבים.

 

חלק מהמנויים של ספאמוויז'ן ושל ספאם בינלאומי נרשמו בעבר לניוזלטרים ולעיתונים שונים שהתקבלו אצלם תדיר בתיבת הדואר האלקטרוני. על חלק מהניוזלטרים הם שילמו סכום כסף מלא.

 

לאחרונה, הם כבר לא מקבלים את הדואר שלהם, לא את הדואר הפרסומי ולא את זה שהזמינו בכסף מלא. מישהו שם במחלקת האביוז התקין תוכנה שמסננת ניוזלטרים ושאר חומר שמגיע בכמויות למנויים. "זה דואר לא רצוי", החליטו שם למעלה באביוז.

 

לא עזרו הטענות והמענות של מנויי ספאמוויז'ן ושל ספאם בינלאומי. "רוצים לקבל ספאם ממקומות אחרים? תשלמו", כך אמרו להם. "או שתודיעו לנו", הוסיפו. האביוז רוצים לדעת ממי כדאי לגבות דמי חסות על הפצה של מסרי דואר אלקטרוני לעשרות מנויים.

 

אט אט החלו חברות ספאמוויז'ן, ספאם בינלאומי ומיקרוספאם לצנזר ללא רשות למנוייהן חלק מהמכתבים. מנויים רבים לא היו מודעים לכך, ובאו בטענות לעורכי הניוזלטרים ולחברות להן שילמו כדי לקבל את המיטב בדואר אלקטרוני.

 

רק לאחר דין ודברים עם האדיוטים מהתמיכה של ספאמוויז'ן, הובהרה לצדדים הבעיה: ספאמוויז'ן התקינו תוכנה מעצבנת שלא מאפשרת לשרתי החברה לקבל את אותו מכתב יותר מ 7 פעמים בדקה.

 

זה מין נוהל מפגר כזה של מנהלים מפגרים ממחלקת האביוז של ספאמוויז'ן. אותם לא מעניין שיותר מעשרה מנויים שלהם רוצים לקבל ספאם או ניוזלטר או חבילת דואר אחרת שהזמינו.

 

אבל רגע. הם לא כל כך מפגרים שם באביוז. הם דווקא חכמים ותחמנים.

 

איציק (שם בדוי) שלנו התקשר בשם בדוי אחר וביקש לברר כמה יעלה לו לשלוח דואר זבל פרסומי למנויי ספאמוויז'ן. ספאמוויז'ן נקבו במחיר לא פעוט, ואף הסבירו לאיציק שלא תהיה כל בעיה לפרסם את הזבל ליותר מעשרה מנויים שלהם. גם לא לכאלו שביקשו לא לקבל דואר זבל.

 

לשאלתו של איציק האם המייל הרב שישלח למנויים לא יפגע בשרתי החברה, הסביר איש תמיכה מתחיל בספאמוויז'ן, כי זה ממש לא ייפגע בשרתי הדואר, וכי הטענה שדואר זבל פוגע בשרתי הדואר של החברה, נועדה לצורכי כיסוי תחת מול המחוקק התמים.

 

חברת ספאם בינלאומי גם היא כמו ספאמוויז'ן חוסמת את הדואר הפרסומי למנוייה, גם לכאלו שלא ביקשו את זה. רק דואר זבל ששולם עליו בקשיש, יעבור את משוכת הפילטר בשרתי הדואר של החברה.

 

מיקרוספאם עשתה עוד צעד אחד קדימה בנושא דואר הזבל. זו הכריזה מלחמה על שולחי הזבל הפרסומי, ואף החלה לרדוף אותם ולהגיש נגדם תביעות לבית המשפט. נגד החברות ששילמו לה מראש על האפשרות לשלוח למנויים דואר זבל, לא נקטה החברה אצבע כדי להעמיד אותם "על חומרתה של עבירת משלוח דואר הזבל". יש כסף, אין תביעות.

 

חברת ספאמוויז'ן וחברת ספאם בינלאומי שקיבלו רשיון ממשרד התקשורת למתן שירותי אינטרנט בלי פגיעה במנויי החברה, מפירות בכל יום את תנאי הרשיון. הללו מרשות לעצמן לצנזר מכתבים, לצנזר אתרים, לצנזר כל דבר שפוגע בעסקיות וברווחיה של החברה.

 

חברות קטנות כמו איציקספאם נאלצות לשלוח את מרכולתם משרתים בחו"ל כמו גנבים בלילה. איציק דווקא מוכן לשלוח דואר זבל פרסומי מכתובת דואר אלקטרוני ידועה בישראל ואף לשלם על תיבה שכזו. ספקיות האינטרנט מונעות זאת ממנו.

 

תפקידן של ספקיות האינטרנט הוא לתת שירותי אינטרנט. למשל מתן תיבת דואר אלקטרוני תמורת תשלום חודשי. שירות כזה עולה פחות מ 100 ש"ח לחודש. איציק מוכן לשלם על תיבה פעילה כזו אפילו 1,000 ש"ח לחודש.

 

את ספקית האינטרנט מרגיז נורא שאיציק משתמש בתיבה שלו לעשות כסף. ממשלוח דואר זבל פרסומי, איציק עושה 30,000 ש"ח בחודש, וזה מאוד מרגיז את ספקית האינטרנט. זו כבר מזמן גילתה דרך דומה לרווחים מהירים כאלו, ואיציק שלנו פוגע בפרנסה שלה.

 

ספקיות האינטרנט כבר מזמן הפסיקו להיות ספקיות אינטרנט, והפכו אט אט בעצמן לכאלו ששולחות דואר זבל פרסומי. חברה מסחרית רוצה לשלוח דואר זבל למנויים של ספאמוויז'ן? היא תשלם לספאמוויז'ן סכום נאה. איציק היה לוקח עבור השירות הזה הרבה פחות. וזה כמובן פוגע ברווחיות של ספקית האינטרנט שכבר נכנסה לתחום הדואר זבל הפרסומי.

 

אט אט נוצר לו מונופול של הפצת דואר אלקטרוני פרסומי שנשלט על ידי חלק מספקיות האינטרנט בישראל. המונופול הזה מונע הפצה של דואר אלקטרוני והמונופול הזה מונע קבלה של דואר אלקטרוני מסויים.

 

חלק מהמנויים אינם מודעים לכך. מחלקת התמיכה תמיד תספר להם סיפורי סבתא.

 

בינתיים, מבלי שנרגיש, קורה לדואר האלקטרוני בדיוק מה שקרה לשאר ערוצי הפצת המידע בישראל: הפצת המידע מתחילה להיות נשלטת על ידי גורמי כוח וממון שמחזיקים ברשיון לספק שירותי אינטרנט, ופועלים נגד הרשיון הזה במתן שירות הוגן לכולם.

 

 

 

 

 

 



.